Go Back

"Gemakkelijk 500 hectaren overbruggen met Puma 3"

Beschrijving

In 2017 koos de Oost-Vlaamse loonwerker Lieven De Pourcq, om zijn tweerijige rooiers om te wisselen voor een zelfrijdende vierrijer.
We waren benieuwd naar zijn beweegredenen en ervaringen.

Profiel:

•    Naam: Lieven De Pourcq
•    Woonplaats: Oost-Vlaanderen
•    Functie: zelfstandig loonwerker
•    Hectaren: +-500/jaar (verdeeld over een 65 à 70 klanten)
•    Leeftijd: 48

 

Hallo Lieven, wat is uw ervaring met AVR machines?

Wel, eigenlijk ben ik een AVR-fan van het eerste uur.
Al heel mijn carrière rijd ik met AVR-rooiers: eerst met de tweerijers, een ARB en een Mistral, en de laatste jaren met vierrijers.
Mijn vorige Puma+ heb ik in 2017 na drie seizoenen ingeruild voor het nieuwere Puma 3 model.

Vanwaar de keuze om over te stappen op een vierrijer?

Ik maakte destijds de keuze om mijn twee AVR tweerijers om te wisselen voor een zelfrijdende vierrijer, de AVR Puma+, omdat ik steeds meer klanten kreeg en dus meer hectaren moet overbruggen (van ongeveer 200 naar 500 ha). Het type grond van deze klanten speelt eveneens een rol. De zwaardere gronden vragen om een flexibele machine en een meer gesofisticeerde reiniging en dat vind ik op de AVR Puma.
Ook het kostenplaatje telt mee. Door te kiezen voor een vierrijige zelfrijder kan ik alle 500 hectaren voor mijn klanten zelf uitrijden en zo spaar ik een extra chauffeur uit.

Ik houd ook rekening met de eisen aan verwerkerszijde. Zij vragen dat de oogst snel van het veld tot aan de fabriek komt, zodat de wachttijden van de vrachtwagenchauffeurs dalen. Zo hebben ze bijvoorbeeld graag dat de vrachtwagens binnen het uur gevuld zijn. Met een vierrijer kan je die capaciteit gemakkelijk halen. Zelf vul ik een 10 tot 12 vrachtwagens per dag.

Wat is het grootste voordeel van deze machine?

De motor van mijn huidige Puma 3 draait gemiddeld op een 1100 toeren/min en verbruikt opmerkelijk weinig. Ik durf te zeggen dat ik vroeger, afhankelijk van de omstandigheden en in vergelijking met 7 jaar terug, een 80 à 90 l/ha nodig had, en nu slechts een 40 à 50 l. Dat verbruik is bijna gehalveerd!
Het is ook een geweldig stille motor. Het is echt een plezier om in de cabine te zitten. Mensen die mij bellen terwijl ik in de cabine zit, zijn meestal verwonderd als ik hen zeg dat ik aan het rooien ben omdat ze de motor niet tot binnen horen draaien. Dat zorgt voor rust tijdens het werken.
Behalve de motor is de vlakstelling van de loofklapper voor mij een groot voordeel. Het loof wordt zo netjes over de hele oppervlakte geklapt, wat niet altijd het geval was.
Ook kan de machine dankzij haar twee loofrollen het geklapte loof goed scheiden van de productstroom. Een meerwaarde die de aardappelverwerker zéér blij maakt, zo hoor ik uit mijn nauwe samenwerking met hen.

Hoe zijn uw gebruikerservaringen?

Ik vind de Puma een relatief gemakkelijke machine om te bedienen. Bovendien wordt iedere chauffeur bij aankoop van een nieuwe machine uitgenodigd op de AVR Chauffeurstraining, waar we kennismaken met alle mogelijkheden en rooi-instellingen van de Puma. Het is ook handig dat er andere chauffeurs aanwezig zijn, want we leren ook veel van elkaars ervaringen uit het veld. Een vliegende start verzekerd.
Het leuke aan AVR is dat het een innovatief bedrijf is, maar met een familiaal hart. Ze werken continu aan hoogtechnologische verbeteringen op bestaande machines of ze ontwikkelen volledig nieuwe machines, maar ze blijven dicht bij de markt staan door naar ons, de gebruikers, te luisteren. Die opmerkingen zien we dan later terugkomen, en dat is fijn om weten.
Naar onderhoud kan ik zeggen dat de kostprijs geruststellend goed meevalt. De onderdelen zijn vlot te vervangen en kosten geen stukken van mensen.

Wat zijn de ervaringen van de aardappelverwerker aan wie u (of uw klanten) levert?

80% van mijn klanten leveren hun oogst rechtstreeks aan de aardappelverwerker, slechts een 20% oogst voor de bewaring. In de winter zitten de verwerkers, telers en wij loonwerkers regelmatig samen om de rooiseizoenen te bespreken. Dan hoor je wel dat ze tevreden zijn over de kwaliteit van de gerooide aardappelen en van het nettoproduct. Af en toe zit er eens een steen in, maar ik ken nog geen enkele machine die machinaal tijdens het rooien het merendeel van de stenen eruit haalt, dus op zich zit dat wel goed.
 

Wat kan er nog beter aan de machine?

Nu vraag je me wat, ik moet even denken… Als ik dan toch iets moet zeggen, dan zou ik zeggen dat de bunkerbak ietwat kleiner is, maar langs de andere kant is het de ideale grootte om al rijdend te lossen. Dat is een voor- of een nadeel dus, afhankelijk van wat jij nodig hebt op dat moment.
In principe is het een goeie maat van bak, dus daar kan ik eigenlijk niets over zeggen.

Wat zijn uw toekomstdromen?

Ik leerde het vak van mijn vader die, ook al is hij in de 70, nog altijd actief is. Op mijn beurt zou ik het mooi vinden moest mijn zoon ook in de zaak willen stappen. Dan hebben we drie generaties naast elkaar aan het werk. Mijn zoon is nu 15 en is aan het trainen om zijn G-rijbewijs te halen, dus wie weet in de nabije toekomst…

 

Bedankt Lieven, en we duimen dat uw zoon binnenkort mee in het bedrijf kan stappen!